Her finder du originale reservedele til Peugeot

Peugeot


Peugeot

Peugeot blev grundlagt af brødrene Jean Frederic & Jean-Pierre Peugeot i 1810, hvor man etablerede et støberi. Allerede i 1819 omlægges produktionen til fremstilling af save og for at signere at her var tale om en god & stærk kvalitet, indførte man logoet ”Løven”. Allerede i 1843 havde man bygget 3 nye fabrikker og man fremstillede nu save, tømrerværktøj og kaffemøller.

I 1876 overtages firmaet af sønnerne til de to brødre. Sønnerne gjorder en stor indsats for at eksportere varer, så produktionen blev øget yderligere. I 1885 igangsatte Armand Peugeot produktionen af cykler og han fik hurtigt øjnene op for de ”selvkørende hestevogne” da de begyndte at trille på landevejene. Armand Peugeot fandt sammen med Serpollet og sammen byggede de en 2 personers triccykel med dampmaskine.

I 1891 bygger Armand Peugeot en bil med en Daimler motor og en lille serieproduktion kom i gang. Men da den øvrige ledelse i virksomheden tilsyneladende ikke er helt så begejstret for automobilet som Armand Peugeot, stifter han i 1897 aktieselskabet ”Automobiles Peugeot” og i 1898 grundlage han sin fabrik i Lille i Frankrig.

Produktion af lette biler blev hurtigt en stor succes for Armand Peugeot. Det gamle familie fortagende begyndte derfor også at producere biler, men da Armand’s biler allerede hed Peugeot, kom det andet mærke til at hede Lion-Peugeot. Igennem starten af 1900 tallet konkurrere de to mærker både indbyrdes og med de udenlandske mærker på den internationale motorsports scene.

I 1910 finder man ud af at slå de to virksomheder sammen under navnet ”Société Anonyme des Automobiles et Cycles Peugeot”.

Bilerne var ikke noget specielt, men en effektiv produktion gjorder det muligt at have en sund forretning. Bilerne blev frem til 1909 isæt produceret med Daimler motorer, men i 1910 forbedres bilerne med kardandrev og en 2,2ltr 2cyl motor med 10hk. I 1908 begyndte Lion_Peugeot at producere bæltekøretøjer til de franske ejede dele af Nordafrika.

Efter sammenlægningen betød nye regler inden for motorsporten at Peugeot fik stor succes med nye spændende teknik og konstruktion og f.eks. slog Peugeot rekorden på Brooklandsbanen med 177 km/t i 1913. Den store succes i motorsporten betød naturligvis et øget salg. Man byggede allerede nu biler i forskellige størrelser, f.eks. den lille Bébé med en 4 cylindre 856ccm stor motor, der kunne yde 10hk.

Mange nye modeller kom på markedet frem til krigen og bilerne var altid fyldt med innovative og spændende idéer. I 1935 kom model 402 på gaden med et strømlinet karrosseri, hvilket brød meget med de traditionelle design på den tid. Bilen var udstyret med en 2,1ltr. 55hk stærk 4 cyl. motor. Gearkassen var anbragt i frontpanelet og forhjulene var uafhængigt ophængt.

Under krigen blev produktionsapparaterne inddraget af tyskerne og da krigen var slut var det meste af fabrikkerne ødelagte, men dog var det meste af værktøjerne til Peugeot model 202 bragt i sikkerhed hvilket gjorder det muligt for den nye direktør Jean Pierre Peugeot at starte produktionen op hurtigt og allerede i 1946 kunne man sælge 14.000 Peugeot 202. Samtidigt fik man færdiggjort sin første efterkrigsmodel, nemlig Peugeot 203, hvor især Cabrioleten blev populær i Sydamerika. Bilen var meget slidstærk og kørte godt og konstant og bilen blev produceret helt frem til 1960.

Allerede i 1955 havde man dog præsenteret 403 modellen og fra 1959 kunne man også købe denne bil med dieselmotor. Peugeot 404 er egentlig en 403 med ændret karosseri og motor.
I 1964 begyndte man et samarbejde med Citroën og de to fabrikker ejede en motorfabrik sammen. I 1976 blev de to selskaber slået sammen efter at Peugeot havde købt 90% af aktierne i Citroën og holdingselskabet PSA oprettes. Selskabet overtager allerede i 1978 Chryslers europæiske selskaber og i 1980 bliver Talbot fusioneret med Peugeot og Citroën og i dag heder selskabet PSA.